O Sifu Versus μιλάει αποκλειστικά στο HipHopKinima.com για το σημερινό κομφούζιο στην ελληνική Hip-Hop κοινότητα και πια είναι η στάση του σε όλο αυτό.
Το Sifu VERSUS πως προέκυψε?
S.V: Α, τα classic. Ωραία, λοιπόν VERSUS ήταν και είναι το tag μου (όποτε μου “κάτσει” να βάψω). “Sifu” ήταν το παρατσούκλι της παρέας και μου “έμεινε”.
ΟΚ, ξεφεύγουμε λίγο από τα κλασικά… Γενικά, βλέπω μια προσπάθεια να στηρίξεις lives με μικρότερα συγκροτήματα, πράγμα που λίγοι με την δική σου πείρα σε αυτόν το χώρο κάνουν.
S.V: “Πείρα” – klein… Εν πάσει περιπτώσει, στο θέμα αυτό, κι εγώ στα “μικρότερα” σχήματα ανήκω. Από την άλλη, κι έτσι να μην ήταν τα πράγματα, πάλι την ίδια τακτική θα ακολουθούσα. Στήριξη εν γένει. Σχετικό, βέβαια, αυτό. Γιατί, κοίτα – καλώς ή κακώς, δε γίνεται να “στηρίξω” τους πάντες, όπως και, σαφώς, δε γίνεται να μου αρέσουν όλοι. Για να είμαι ειλικρινής, ελάχιστα πράγματα μου αρέσουν από αυτό το πράγμα που αρκετοί (λανθασμένα) ονομάζουν “underground”. Τώρα, για να στο θέσω αλλιώς και πιο απλά, στηρίζω κάποιες καταστάσεις που μου αρέσουν, απλά γιατί δεν ξεχνώ ότι κάποιοι με στήριξαν/ ζουν κι εμένα. Και στην τελική, έτσι γουστάρω, να πούμε…
“Underground”… Γιατί σε εισαγωγικά;
S.V: Γνώμη μου είναι ότι ίσως αυτός ο όρος να είναι ο πλέον παρεξηγημένος ΚΑΙ καταχρασμένος σε αυτήν τη χώρα.
Ξέρεις – «Τι? Πουλάει το CD? A, τον εμπορικό» , και διάφορα τέτοια χαριτωμένα. Ωραία – δηλαδή, π.χ. οι ΝΤΠ είναι κάργα εμπορικοί, επειδή ξοδέψανε ώρες και χρήμα για να βγει μια αξιοπρεπέστατη ηχητικά δουλειά – άσχετα με το ότι όταν ρωτήσεις το μέσο ακροατή γι’ αυτούς, θα λάβεις ένα άδειο βλέμμα για απάντηση – κι είναι “underground” ο κάθε μπόμπος που πήρε το Hip Hop E-jay από τον πειρατή της γειτονιάς του κι ένα μικρόφωνο των ?2, ηχογραφεί ότι μαλακία του έρθει στον εγκέφαλο και τη μοιράζει ‘ΔΩΡΕΑΝ, ΟΛΕ, ΥΟ, Keep it Real’ στο internet. Ε, και γαμώ – jet. Αυτό, όμως, εγώ δεν το λέω underground, το λέω ‘δικαιολογία για κακή μουσική’. Δηλαδή, οι Non Phixion τι είναι, ας πούμε? Mainstream? Ε, και στο κάτω – κάτω, χεστήκαμε και για το underground, και για το mainstream, και για όλα – Hip Hop, λήξις.
Σε τελική ανάλυση, τι είναι underground για σένα?
S.V: Το μετρό, ή, όπως το είπε ο Q- Unique, “where they put dead people”.
(και με κοιτάζει σοβαρός…)
Χμ… Ο απόλυτος ορισμός… Γενικώς πως σου φαίνεται το ότι πλέον το hip-hop, ουσιαστικά, στηρίζεται στο internet και στην διανομή υλικού μέσα από αυτό?
S.V: “Στην ουσία” ΔΕΝ ισχύει αυτό που λες. ΟΚ, σαφώς και προωθείται εν μέρει η δουλειά κάποιου, αλλά, όπως ανέφερα και λίγο πριν, όλη αυτή η ιστορία έχει καταντήσει να είναι όχημα προβολής της κάθε άκυρης προσπάθειας του κάθε τύπου που ξύπνησε μια μέρα κι είπε, “Είμαι MC/ DJ/ Graff writer/ B-Boy/ παραγωγός/ μανάβης/ ελαιοχρωματιστής” ή ξέρω ‘γω. Θα μου πεις πως γίνομαι κακός, αλλά- μπα. Ή μπορεί και να γίνομαι– δεν με πολύ– αφορά. Είπαμε – δεκτό και απόλυτα σεβαστό το γεγονός ότι κάποιες καθ’ όλα αξιοσέβαστες δουλείες βρίσκουν το δρόμο τους προς τα έξω μέσα από το Διαδίκτυο, αλλά το να μιλάμε για ‘καινούρια mp3’s’ και όχι για ‘καινούρια κομμάτια’, μου σκάει κάπως, Πες με αναχρονιστικό, αλλά – να σου πω- τι στο καλό έγινε όλη αυτή η διαδικασία του να περιμένεις να ΠΙΑΣΕΙΣ στα χέρια σου τη δουλειά αυτού που γουστάρεις; Τα κάναμε όλα ‘Δεξί κλικ κι αποθήκευση ως…’ ? Ε λοιπόν- όχι, δεν τα κάναμε. Γιατί χέστηκα αν έχεις ανεβάσει 32 zips στο internetαν η δισκοθήκη σου βρίσκεται στο σκληρό σου δίσκο. Είναι όπως ακριβώς αυτό που λένε για τη στήριξη ‘από τον καναπέ’- στήριξη ‘από το πληκτρολόγιο’ δεν παίζει. Τι να με στηρίξει; Η Arial, η Tahoma, ή η Times New Roman??
Δηλαδή εσύ πιστεύεις πως δεν είναι και ο καλύτερος τρόπος για να στηρίξεις μια μουσική σκηνή. Αλλά το hip-hop έχει μικρό κοινό, συνεπώς λίγους ελληνικούς δίσκους και τέλος ένα καλό Live θα μαζέψει 500 άτομα. Πως περιμένεις να το στηρίξουν οι ακροατές?
S.V: “Καλύτερος” ή “χειρότερος” τρόπος δεν υπάρχει. Απλά, ένα login από μόνο του δεν κάνει τίποτα. Δηλαδή, κάτσε- μπορεί να αλλάξει κάτι στο κοινό ως προς το μέγεθος έτσι? Ωραία, ας πούμε πως είναι μικρό το κοινό. Όπως και να το κάνουμε, έτσι είναι τα πράγματα. Αυτό, κατά συνέπεια, πρέπει να μειώνει και τις απαιτήσεις του (είτε αρέσει σε κάποιους είτε όχι). Δηλαδή, γι’ αυτό που είπες για τα lives, με 500 άτομα, ποιος θα τολμήσει να φέρει τον KRS One- καταλαβαίνεις? ΟΚ, αλλά αν κάποιος βγει, π.χ. στην τηλεόραση, με κάθε καλή πρόθεση για την προώθηση προς τα έξω του Hip-Hop, θα ακούσει τα εξ΄ αμάξης – λες κι όλοι το Hip-Hop το ανακαλύψανε μόνοι τους. Εν πάσει περιπτώσει, σκάω. Με λίγα λόγια, στήριξη για μένα ισούται με ενεργή ενασχόληση στον τομέα της αγοράς υλικού, προσέλευσης σε συναυλίες και συνεχούς “επιμόρφωσης”. Ναι, ναι – θέλει να βάλεις και το χέρι στην τσέπη… Τι τραγικό, ε?
Καθόλου τραγικό. Αλλά αυτό το “φαινόμενο” δεν εμφανίζεται μόνο στους hip-hop δίσκους. Γενικώς υπάρχει μια τέτοια τάση. Τελικά είναι αλήθεια ότι η πειρατεία σκοτώνει τη μουσική?
S.V: Όχι.
Πού το στηρίζεις αυτό?
S.V: Η μαλακία σκοτώνει τη μουσική. Δηλαδή, αν ένα σχήμα έχει βάλει κόπο και χρήμα για να προσφέρει ένα ‘σωστό’ αποτέλεσμα, το οποίο πωλείται σε τιμή χαμηλή, είναι ή δεν είναι μαλάκας αυτός που δε σέβεται αυτόν τον κόπο και κοπιάρει το CD? ‘Κάτσε, ρε φίλε – μας περισσεύουν?’ Μην πάρεις τσιγάρα, μην πάρεις καινούρια μπλούζα, μην πας για καφέ- λεφτά για να αγοράσεις ένα δίσκο βρίσκονται.
Πλέον όλοι μιλάνε για μια φάση… Νομίζεις πως υπάρχει φάση στην Ελλάδα?
S.V: Τι εννοείς? Τι είναι η “φάση”?
N: Να σου πω την αλήθεια ούτε εγώ έχω καταλάβει τι ονομάζουνε φάση. Κι όμως είναι μια λέξη που την έχουν κάνει καραμέλα… Μιλάνε όλοι για μια φάση που δεν πάει μπροστά!
S.V: Καλή φάση.
Μάλλον κάπως έτσι είναι… Υπήρξαν πολλές διαμάχες, έγινε αρκετός ντόρος για διάφορα diss κομμάτια από κάποια groups. Πώς το βλέπεις το όλο σκηνικό?
S.V: Για ποια κομμάτια και ποιο σκηνικό μιλάς?
N: Π.χ. για το “Αλήθεια λέω” των Βπεις, την απάντηση των Τάκη Τσαν- Χαρμάνη “Κι εμείς αλήθεια λέμε” και μετά το “Δεν με εκφράζει κανείς” από Mast. Γενικά όλο το σκηνικό που δημιουργήθηκε…
S.V: Όλοι την αλήθεια τους λένε. Δεν ξέρω πως αντιλαμβάνεται ο καθένας την αλήθεια, αλλά, και πάλι, όλοι την αλήθεια από τη δική τους σκοπιά λένε. Ή τουλάχιστον, έτσι νομίζω, γιατί – για να σου πω την αλήθεια (χεχ) – δεν την παρακολούθησα ιδιαίτερα την όλη υπόθεση.
Την καλύτερη δουλειά έκανες… Τελικά τι είναι όλα αυτά που ακούγονται περί Βουλγαρίας; Θα μας εγκαταλείψεις?
S.V: Λες και είναι μακριά η Σόφια. Εν πάσει περιπτώσει, μετακομίζω εκεί του χρόνου.
Πως κι έτσι?
S.V: Παντρεύομαι.
Δεν νομίζω να σταματήσεις να κάνεις rap !?!?!?
S.V: Κόβει η πουτάνα το γαμήσι?
(χεχεχ) Εννοείται πως όχι! Νομίζω πως περιμένουνε όλοι καινούριες δουλειές σου… Ετοιμάζεις κάτι καινούριο?
S.V: Ναι.
Μπορείς να γίνεις λίγο πιο αναλυτικός?
S.V: Όχι, χεχ.
N: Χμ, Οκ… Μάλλον θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι τότε… Και νομίζω πως μας περιμένουν εκπλήξεις… Ευχαριστώ πολύ!
S.V: Εγώ ευχαριστώ!